02 december 2006

De Cito-toets uit 1966

Uiteraard hebben wij zo'n toets nooit gedaan, die bestond gewoonweg niet. Het werd aan de leerkracht, in ons geval meester Riepe, overgelaten om te bepalen wie naar welk vervolgonderwijs ging. Sommigen mochten nog even in de wachtkamer blijven zitten, in de vorm van "de zevende klas". Toen ik mijn dochters ooit eens vertelde dat wij een "groep 9" op school hadden keken ze me aan of ik van een andere planeet kwam...
Afijn, weer even terug naar de selectie. Die werd op school gemaakt, en als kind (of als ouders) had je daar eigenlijk weinig over te vertellen. Wie werd aangewezen om naar het Goois Lyceum te gaan, diende eerst een weekje proef te draaien. Dan werd daar gekeken wat je allemaal wist. Het was een echt toelatingsexamen, waarvan het resultaat in de krant werd vermeld. Mijn moeder heeft dat stukje toen uit de krant geknipt en daarom kan ik het hier laten zien. Lees het maar eens door en verbaas je over de vele bekende namen.

Geen opmerkingen: